آیا جمعیت زنبور عسل‌هایمان ملکه دارد

در اولین بازدید بهاری از داخل کندوها حتما از زنده بودن ملکه مطمئن شوید. لازم نیست خود ملکه را ببینید، وجود تخم در داخل سلول‌ها دلیل بر زنده بودن ملکه است و این خود کافی است.
اگر کندویی به تازگی ملکه‌اش را از دست داده فورا شماره کندویش را یادداشت کرده و هر چه زودتر ملکه تازه و جفت‌گیری شده به او بدهید. از دادن ملکه جفت‌گیری نکرده خوداری کنید چون قبول نکرده و آن را فوری می‌کشند. جمعیت بی‌ملکه نه عسل می‌آورد و نه حتی قادر به ادامه زندگی است و به زودی از بین خواهد رفت.

وجود پستانک یا سلول ملکه
وجود پستانک یا پستانک‌هائی در روی شان‌ها تنها مشروط به این که داخل شان تخم یا لارو هم باشد همیشه نشانه آن است که جمعیت تصمیم به بچه دادن را دارد. زنگوله‌ها و پستانک‌های خالی و بدون لارو در روی شان‌ها هرگز معرفتمایل جمعیت به بچه‌دادن نیستند. پستانک موقعی حقیقی است که داخلش لارو و ژله ی شاهانه باشد.
پستانک‌های بدون لارو و ژله را پستانک‌های دروغی می‌نامند. خراب‌کردن پستانک‌های حقیقی جمعیت را از بچه‌دادن منصرف نمی‌کند و بعد از مدت کوتاهی دوباره و سه باره و چندباره پستانک می‌سازند. اگر هم از ساختن پستانک صرف نظر کنند آن سال برای زنبوردار عسلی نخواهند آورد زیرا زنبور دار از سیر طبیعی زندگی‌شان که زاد‌ و‌ ولد باشد جلوگیری کرده است. بهترین راه در این موقع این است که از چنین جمعیتی یک بچه مصنوعی گرفته شود.
سلول‌های ملکه اگر در کناره‌های شان‌ها ساخته شوند نشان آن است که جمعیت تصمیم بچه‌دادن را دارد و اگر وسط شان‌ها درست شوند معمولا معنایش این است که جمعیت تنها خیال تعویض ملکه‌اش را دارد.